پایگاهی تخصصی برای دانشجویان شیمی کاربردی

Crystalline Solids یک نرم افزار مناسب جهت نشان دادن سریع ساختار سه بعدی بیش از ده نوع شبكه بلوری مختلف عناصر و تركیبات شیمیایی است . این نرم افزار قادر است تا اجزای تشكیل دهنده بلور را در دو اندازه بزرگ و كوچك نشان دهد . برای درك بهتر شبكه سه بعدی می توان میله‏هایی را بین اجزای بلور قرار داد و یا یکی از اتم ها را با استفاده از گزینه Show highlight متمایز از بقیه کرد و همچنین شبکه سه بعدی را در جهت دلخواه چرخاند و شبکه را از زوایای مختلف مشاهده کرد .

بانك اطلاعاتی نرم افزار شامل 10 عنصر و 18 تركیب شیمیایی نمونه است كه می توان مدل بلوری آن ها را در دو حالت ساده و شبكه چندتایی و بزرگ مشاهده نمود .

برای مشاهده تصویری از محیط نرم افزار و لینک دانلود آن بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ساعت ۱:۴۳ ب.ظ  توسط پیمان آحادی | 

شاید تاکنون با محاسبات پیچیده و طولانی مکانیک سیالات و یا محاسباتی از این دست ، روبرو شده باشید ؛ در این مواقع تبدیل واحدها کاری آزار دهنده خواهد بود ، که می توانید این کار را به نرم افزار Quad-LockUnitConverter ، که یک نرم افزار کم حجم ، سریع و کارا جهت تبدیل یکاها می باشد ، بسپارید .

این نرم افزار ، قادر است تبدیل یکاهای 25 کمیت مختلف شامل : شتاب ، زاویه ، مساحت ، بار ، ضریب هدایت ، جریان ، واحدهای داده و انتقال داده ، دانسیته ، فاصله ، انرژی ، نیرو ، مصرف سوخت ، جرم ، اعداد ، توان ، فشار ، پیشوندهای SI ، دما ، زمان ، گشتاور ، سرعت و حجم را محاسبه و ارائه نماید .

برای مشاهده لینک دانلود ، بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ۱۳۸۸/۱۲/۰۸ساعت ۲:۲۰ ب.ظ  توسط پیمان آحادی | 

ChemToolBox یک جعبه ابزار بسیار مفید برای کار در آزمایشگاه است که دارای تعداد زیادی از داده های علمی بسیار مفید می باشد . این ابزار با صرفه جویی در وقت یک شیمیست ؛ جانشین مناسبی برای استفاده از هند بوکها و پایگاههای داده آنلاین می باشد .

نرم افزار دارای یک رابط کاربری بسیار ساده است و همه دستورات و اطلاعات آن کاملاً مشخص هستند و نیاز به توضیح زیاد در مورد نحوه کارکردن با آن ندارد . ولی به اختصار توضیحاتی در مورد قسمتهای مختلف آن در زیر آمده است :

برای آشنایی بیشتر با نرم افزار و مشاهده لینک دانلود آن بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۳۸۸/۱۲/۰۳ساعت ۸:۵۶ ب.ظ  توسط پیمان آحادی | 

روش استاندارد کردن محلول 1/0 نرمال سدیم هیدروکسید :

معمولترین استاندارد اولیه ای که برای استاندارد کردن محلول سود در آزمایشگاه به کار می رود ، پتاسیم هیدروژن فتالات با درجه خلوص استاندارد اولیه است .

روش کار : مقداری پتاسیم هیدروژن فتالات (M = 204.23g/mol) را در اتوکلاو 110 درجه سانتیگراد به مدت یک ساعت خشک کرده و در دسیکاتور بگذارید تا سرد شود . البته پتاسیم هیدروژن فتالات ، زیاد رطوبت گیر نیست و می توانید این مرحله را با مشورت کارشناس حذف کنید . 7/0 تا 9/0 گرم پتاسیم هیدروژن فتالات خشک شده ( توجه : این مقدار استاندارد اولیه برای زمانی پیشنهاد شده است که از بورت 50 میلی لیتری استفاده شود ...

برای مشاهده مطلب به صورت کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید ؛ ادامه مطلب شامل : روش استاندارد کردن محلول ۱/۰ نرمال کلریدریک اسید ، محلول ۱/۰ مولار نیترات نقره ، محلول ۱/۰ نرمال پرمنگنات پتاسیم و محلول ۱/۰ مولار سدیم - EDTA ، به همراه محاسبات مربوطه می باشد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۸۸/۱۱/۲۱ساعت ۱۲:۲۶ ب.ظ  توسط پیمان آحادی | 

روش تهیه الکترود نقره :

برای کارهای دقیق در آزمایشگاه ، الکترود نقره را باید با فیلمی از نقره ،  به شرح زیر پوشانید :

در حدود 100 میلی لیتر محلول نقره نیترات با غلظت 5/3 گرم بر لیتر تهیه کنید .  به این محلول با دقت ، کم کم و در حال همزدن ،  محلول رقیق پتاسیم سیانید 1/0 مولار  اضافه کنید تا آثار رسوب نقره سیانید پیدا شود  ( پتاسیم سیانید سمی است ) . الکترود نقره رابشویید ، خشک کنید و چند ثانیه در نیتریک اسید 6 مولار فرو کنید سپس با آب مقطر بشویید . این الکترود را به عنوان کاتد همراه با الکترود نقره دیگر ( به عنوان آند ) در محلولی که آماده کرده اید قرار دهید . شدت جریانی به اندازه 2/0 میلی آمپر از محلول عبور دهید تا سطح کاتد با فیلم نازکی از نقره پوشیده شود . حال الکترود را با آب مقطر بشویید و سپس آن را در آب مقطر قرار دهید .

برای مشاهده مطلب به صورت کامل ، شامل : طرز تهیه الکترود پلاتین ، الکترود نقره - نقره کلرید اشباع و الکترود کالومل اشباع ( الکترود مرجع ) بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۳۸۸/۰۹/۰۸ساعت ۸:۳۶ ق.ظ  توسط پیمان آحادی | 

الکل ها ترکیباتی خنثی هستند . از ترکیبات خنثی دیگر ؛ آلدهید ها ، کتون ها و استر ها هستند . معمولاً الکلها و استر ها به آزمایش 2و4 – دی نیترو فنیل هیدرازین پاسخ مثبت نمی دهند ، اما نتیجه این آزمایش برای آلدهید ها و کتون ها مثبت است . استر ها با واکنشگرهای استیل کلرید و یا واکنشگر لوکاس واکنش پذیری ندارند ، اما الکلها با این دو واکنشگر واکنش انجام می دهند . که این امر سبب سهولت شناسایی آنها از الکلها می باشد . الکل های نوع اول و دوم به سهولت اکسیده می شوند ، اما استرها و الکل های نوع سوم اکسیده نمی شوند . با انجام دو آزمایش لوکاس و کرومیک اسید ، می توان الکلهای نوع اول ، دوم و سوم را تشخیص داد .

برای شناسایی الکل ها ، آزمون های مختلفی وجود دارد که می توان از آنها به آزمون ؛ تشخیص هیدروژن فعال یا تست فلز سدیم ، آزمون آمونیوم هگزا نیتراتو سریم (IV) یا تست سریک آمونیوم نیترات ، تشخیص OH الکلی به وسیله استری شدن یا تست استیل کلرید ، آزمون کرومیک اسید یا جونز ، تشکیل گزانتات ، آزمون لوکاس ، آزمون N – برمو سوکسین ایمید (NBS) و آزمون پریدیک اسید  اشاره کرد .

برای مشاهده مطلب به صورت کامل ؛ شامل شرح آزمون های ذکر شده در فوق به همراه واکنش های مربوطه بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ۱۳۸۸/۰۸/۱۶ساعت ۵:۲۳ ب.ظ  توسط پیمان آحادی | 

تعریف نقطه ذوب : نقطه ذوب یک ترکیب دمایی است ، که در آن جامد و مایع بدون تغییر درجه حرارت ، با هم در تعادل باشند . چنانچه در نقطه ذوب ، به مخلوط جامد و مایع حرارت داده شود ، دما بالا نمی رود ، تا اینکه تمام جامد به مایع تبدیل شود ( ذوب شود ) . اگر از چنین مخلوطی گرما گرفته شود ، دما پایین نمی آید مگر آنکه همه مایع به جامد تبدیل شود .

برای مشاهده مطلب به صورت کامل ؛ شامل روش کار ، اندازه گیری نقطه ذوب یک ترکیب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ۱۳۸۸/۰۸/۰۹ساعت ۱۱:۱۴ ق.ظ  توسط پیمان آحادی | 

پلیمر شدن زنجیری رادیکال آزاد ، را می توان از مهمترین روشهای صنعتی تهیه پلیمرها به حساب آورد ، پلی اتیلن ، پلی استیرن یا پلی استایرن و پلی وینیل کلرید ، پلیمرهای مهم اقتصادی هستند که توسط این فرایند تولید می شوند . پلیمرهایی از قبیل ؛ پلی متیل متا کریلات ، پلی وینیل استات و پلی اکریلونیتریل را نیز می توان با چنین فرایندهایی تهیه نمود .

موضع انتشار یک رادیکال آزاد یا به عبارتی یک الکترون جفت نشده ، روی آخرین اتم کربن زنجیر در حال رشد می باشد ، پلیمر شدن رادیکال آزاد شامل مراحل رشد زیادی است ، که در آنها موضع رادیکال مجدداً روی آخرین واحد جدید زنجیر تشکیل خواهد شد .

برای مشاهده مطلب به صورت کامل شامل ؛ ساختار پلی استیرن یا پلی استایرن ، مکانیسم واکنش تهیه پلی استیرن یا پلی استایرن و روش کار تهیه پلی استیرن بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳۸۸/۰۸/۰۵ساعت ۶:۵۰ ب.ظ  توسط پیمان آحادی | 

در ترکیباتی که دارای گروه عاملی کربونیل هستند ، اگر گروه کربونیل با اتمهای هیدروژن یا گروههای آلکیل استخلاف شده باشد ، آلدهید (RCHO)  یا کتون (RCOR) نامیده می شوند . شیمی این ترکیبات ، در واقع شیمی گروه عاملی کربونیل است . شناسایی این ترکیبات به وسیله واکنشهای مشخصه گروه عاملی کربونیل امکان پذیر است .

برای شناسایی آلدهیدها و کتون ها آزمونهای مختلفی وجود دارد که می توان از آنها به آزمون های 2 و 4 – دی نیترو فنیل هیدرازین ، آزمون کرومیک اسید ، آزمون یدوفرم ، آزمون تالنز ( تولنس ) ، آزمون فوشین و آزمون بندیکت اشاره نمود .

برای مشاهده مطلب به صورت کامل شامل ، شرح کامل تستهای شناسایی ذکر شده و واکنشهای مربوطه بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۳۸۸/۰۷/۲۹ساعت ۹:۲ ق.ظ  توسط پیمان آحادی | 

روندهای صابون سازی ، عملاً از 2000 سال است که بدون تغییر باقی مانده است . روش عمل ؛  هیدرولیز قلیایی ( صابونی شدن ) چربی است . از نظر شیمیایی ، معمولاً چربیها همان تری گلیسریدها هستند . روند صابونی شدن شامل حرارت دادن چربی با محلول قلیایی است . اصولاً در گذشته این محلول قلیایی از طریق شست و شوی خاکستر چوب ، یا از تبخیر آبهای قلیایی که در طبیعت یافت می شوند به دست می آمد . امروزه قلیاب صابون پزی ( سدیم هیدروکسید ) به عنوان منبع قلیا به کار می رود . محلول قلیایی ، چربی را به اجزاء تشکیل دهنده ؛ نمک اسید کربوکسیلیک با زنجیر طویل ( صابون ) و الکل ( گلیسرول ) هیدرولیز می کند . وقتی نمک معمولی اضافه می شود صابون رسوب می کند . برای خارج کردن سدیم هیدروکسید اضافی و سدیم هیدروکسیدی که وارد عمل نشده است ، آن را شسته و ذوب کرده و قالب گیری می کنند .

برای مشاهده مطلب به صورت کامل ، شامل واکنش و مکانیسم صابونی شدن و همچنین روش کار تهیه صابون بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ۱۳۸۸/۰۷/۲۷ساعت ۱۱:۶ ب.ظ  توسط پیمان آحادی | 
منوی کاربری
صفحه نخست
تماس با مدیر وبلاگ
جستجوگر وبلاگ
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
با وجود اینکه کوشش جدی به عمل می آید تا هیچگونه نارسایی ، اشکال تایپی و علمی در این وبلاگ وجود نداشته باشد ، با این حال خود را نیازمند نظرات ، انتقادات و پیشنهادات اساتید و دانشجویان شیمی که از این وبلاگ بازدید می نمایند می دانم . با تشکر از بازدید شما
توجه : در صورتی که به علت کم بودن سرعت اینترنت عکسی را مشاهده نکردید ، در آن قسمت راست کلیک کرده و بر روی گزینه Show Picture کلیک نمائید .

مطالب مهم وبلاگ
تیتراسیونهای پتانسیومتری
نرم افزار شیمی Crocodile Chemistry
نرم افزار شیمی  Crystalline Solids
نرم افزار تبدیل واحدها
نرم افزار شیمی  ChemToolBox
روش استاندارد کردن بعضی از واکنشگرهای مهم
روش تهیه بعضی از الکترودها
تست های شناسایی الکل ها
اندازه گیری و تعیین نقطه ذوب Melting Point
تهیه پلی استیرن یا یونولیت
تستهای شناسایی آلدهیدها و کتون ها
تهیه صابون
رزین ملامین – فرم آلدئید (MF)
تهیه رزین اوره - فرم آلدئید (UF)
فتومتر نشر شعله ای يا فلیم فتومتر  Flame photometer
تهیه اسید بوریک از بوراکس و بررسی خواص آن
اسپکتروفتومتر
تستهای شناسائی آمینها
استخراج کافئین از برگ چای
تهیه سیکلو هگزن یا آب زدایی از سیکلو هگزانول
روش تهیه نیترو بنزن
تهیه پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه
تهیه استیل سالیسیلیک اسید یا آسپرین
رزینهای فنول - فرم آلدئید
روش تهیه متیل اورانژ
روش تهیه استانیلید
نرم افزار شیمی WinDrawChem
نرم افزار شیمی AcidBaseLab
نرم افزار شیمی PLTable Full
نرم افزار شیمی EniG.ChemistryAssistant
نرم افزار شیمی ChemSpread
نرم افزار  FoxitReader3.2009.1817
مقدمه ای برای تمام پست ها

تفکیک موضوعی مطالب
شیمی آلی
شیمی تجزیه
شیمی معدنی
شیمی فیزیک
شیمی کاربردی
نرم افزارهای شیمی
لینک دوستان و همکاران
ناسا
هندبوک و نرم افزارهای شیمی
ارلن طلایی
شیمی پیشرفته
وبلاگ خبرنگاری انجمن زیست شناسی دانشگاه شهید بهشتی
انجمن ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
مهندسی شیمی
علم زندگی
میعادگاه کیمیاگران جوان
کیمیا
اوربیتال
شیمی و سرگرمی
وبلاگ دانشجویان شیمی دانشگاه تربیت معلم
کهکشانی از علم شیمی
بیا مهندسی شیمی را بهتر ببینیم
مطالب شیمی و چگونه درس خواندن کنکوری ها
لیست کامل دوستان و همکاران

لینک خود را اضافه کنید
ثبت لینک صد در صد اتوماتیک
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

تبلیغات


Google


Google PageRank Checker
 
 
Copyright © 2010 Chemist-p.blogfa.com. All rights reserved.