چهل مورد از کم هزینه ترین لذت‌های دنیا

1- گاهی به تماشای غروب آفتاب بنشینیم. 2 - سعی کنیم بیشتر بخندیم. 3- تلاش کنیم کمتر گله کنیم. 4 - با تلفن کردن به یک دوست قدیمی، او را غافلگیر کنیم. 5 - گاهی هدیه‌هایی که گرفته‌ایم را بیرون بیاوریم و تماشا کنیم. 6 - بیشتردعا کنیم. 7 - در داخل آسانسور و راه پله و... باآدمها صحبت کنیم. 8- هر از گاهی نفس عمیق بکشیم. 9- لذت عطسه کردن را حس کنیم. 10- قدر این که پایمان نشکسته است را بدانیم. 11- زمزمه کنیم و آواز بخوانیم. 12- سعی کنیم با حداقل یک ویژگی منحصر به فرد با بقیه فرق داشته باشیم . 13- گاهی به دنیای بالای سرمان خیره شویم. 14- با حیوانات و سایر جانداران مهربان باشیم. 15- برای انجام کارهایی که ماهها مانده و انجام نشده در آخر همین هفته برنامه‌ریزی کنیم! 16- از تفکردرباره تناقضات لذت ببریم. 17- برای کارهایمان برنامه‌ریزی کنیم و آن را طبق برنامه انجام دهیم. البته کار مشکلی است! 18- مجموعه‌ای از یک چیز (تمبر، برگ، سنگ، کتاب و... )برای خودمان جمع‌آوری کنیم. 19- در یک روز برفی با خانواده آدم برفی بسازیم. 20- گاهی در حوض یا استخر شنا کنیم، البته اگر کنار ماهی‌ها باشد چه بهتر. 21- گاهی از درخت بالا برویم. 22- احساس خود را در باره زیبایی ها به دیگران بگوئیم. 23- گاهی کمی پابرهنه راه برویم!. 24- بدون آن که مقصد خاصی داشته باشیم پیاده روی کنیم. 25- گاهی نیمه شبها از خواب بیدار شویم و از خدا بخاطر نعمتهایش تشکر کنیم 26- در جلوی آینه بایستیم وخودمان را تماشا کنیم. 27- سعی کنیم فقط نشنویم، بلکه به طور فعال گوش کنیم. 28- رنگها را بشناسیم و از آنها لذت ببریم . 29- وقتی از خواب بیدار می‌شویم، زنده بودن را حس کنیم. 30- زیر باران راه برویم. 31- کمتر حرف بزنیم و بیشترگوش کنیم .. 32- قبل از آن که مجبور به رژیم گرفتن بشویم، ورزش کنیم و مراقب تغذیه خود باشیم . 33- چند بازی و سرگرمی مانند شطرنج و... را یاد بگیریم. 34- اگر توانستیم گاهی کنار رودخانه بنشینیم و در سکوت به صدای آب گوش کنیم. 35- هرگز شوخ طبعی خود را از دست ندهیم. 36- احترام به اطرافیان را هرگز فراموش نکنیم. 37- به دنیای شعر و ادبیات نزدیک تر شویم. 38- گاهی از دیدن یک فیلم در کنار همه اعضای خانواده لذت ببریم. 39- تماشای گل و گیاه را به چشمان خود هدیه کنیم. 40- از هر آنچه که داریم خود و دیگران استفاده کنیم ممکن است فردا دیر باشد www.tabnak.ir

تبریک

ز کوی یــــار مــی‌آید نسیــم باد نوروزی از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
چو گل گر خرده‌ای داری خدا را صرف عشرت کن که قارون را غلطهــا داد سودای زرانــدوزی
ز جام گل دگر بلبل چنــان مست می لــعلست که زد بر چـــرخ فیروزه صفیر تخـــت فیروزی
به صحرا رو که از دامن غبــار غم بیفشانی به گلزار آی کــز بلبل غزل گفــتن بیامـوزی

 

سال خوب وبا نشاطی برای همه ایرانیان آرزو می کنم

تسلییت

 قال رسو الله(ص):

         ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة

ایام تاسوعای و عاشورای حسینی برپیروان واقعی آن حضرت تسلییت و تعزیت باد

سوال

با عرض ادب و احترام خدمت همه همکاران شیمی بویژه هم استانی های عزیز در صورت امکان نظر تان را در مورد موضوعات زیر مرقوم فرمایید :

۱- چرا بحث پیوند فلزی در کتاب درسی نیامده است ؟ به نظر شما ضرورت آن چقدر است؟

۲- آیا گنجاندن مباحث شیمی آلی در کتاب های درسی مانند کتاب شیمی سال چهارم قدیم (سال های قبل از ۷۵) ضروری به نظر می رسد ؟

۳-  وارد کردن مبحث ثابت حاصلضرب انحلالی  در کتاب شیمی سال سوم چقدر ضرورت دارد؟

۴- آیا وارد کردن نانو شیمی درکتاب های درسی شیمی ضروری است ؟درکدام پایه مناسب تر است ؟

شهادت مولود کعبه تسلییت باد

شیعیان از چه جهان منقلب است؟
همه آفاق چرا ملتهب است؟

رخنه افتاده به ملک و ملکوت
یا مگر لرزه به عرش لاهوت

مضطرب عالم امکان شده است
منکسف شمس درخشان شده است

در جنان حور به سوگ است و عزا
همه جا بزم عزا هست بپا

متزلزل شده ارکان وجود
متفرق شده اعلام حدود

چون بگویم که زبانم شده لال
همه باشند پریشان احوال

خون بگرییم اگر جمله، رواست
روز قتل شه دین، شیر خداست

پرچم شوکت اسلام شکست
عزت دین خدا رفت ز دست

نخل ایمان و عدالت افتاد
سرو بستان هدایت افتاد

اشقیا، شیر خدا را کشتند
لنگر ارض و سما را کشتند

مرتضی عین خدا، نفس رسول
مرتضی جان جهان، زوج بتول

مرتضی شمع شبستان وجود
مرتضی بنده خاص معبود

سرش از تیغ عدو پر خون شد
نازنین صورت او گلگون شد

رفت و از محنت این عالم رست
قلب جبریل امین از غم خست

صوت فزت برب از او در گوش
می برد از سر ما طاقت و هوش

از همه خلق جهان چشم ببست
به لقاء احدیت پیوست

تا جهان، باقی و افلاک بجاست
قصه عدل علی پر آواست

ماه مبارک رمضان 1426

آیت الله العظمی  صافي

میلاد دوازدهمین نور مبارک باد

مردم ديده به هر سو نگرانند هنوز
چشم در راه تو صاحب‌نظرانند هنوز

لاله‌ها، شعله‌كش از سينه داغند به دشت
در غمت، همدم آتش جگرانند هنوز

از سراپرده غيبت، خبري باز فرست
كه خبريافتگان، بي‌خبرانند هنوز

رهروان، در سفر باديه حيران تواند
با تو آن عهد كه بستند، برآنند هنوز

ذره‌ها در طلب طلعت رويت با مهر
هم‌عنان تاخته چون نوسفرانند هنوز

طاقت از دست شد اي مردمك ديده! دمي
پرده بگشاي كه مردم نگرانند هنوز

مشفق کاشانی

برترین سئوالهای بی پاسخ علمی در جهان

پروژه کشف برترین رازهای علم در حدود دو سال پیش توسط نشریه لایو ساینس آغاز شد و طی آن از چندین دانشمند در زمینه های مختلف در این باره سئوالهایی پرسیده شد. در نهایت از میان 14 پدیده مطرح شده 10 پدیده به عنوان برترین سئوالهای بی جوابی که انسان همچنان در جستجوی آن به سر می برد توسط این نشریه ارائه شده است.

عامل تکامل چیست:  بارها تکرار شده است که عامل شکل گیری تکامل انتخاب طبیعی است. این دلیل به عنوان موتور اصلی که تولید ارگانیسمها و موجودات پیچیده را به عهده دارد و همچنین به عنوان یکی از برترین تئوری های علمی شناخته می شود. اما آیا تکامل بر اساس انتخاب طبیعی تنها توضیح برای شکل گیری ارگانیسمهای پیچیده است؟ به گفته ماسیمو پیگلیوجی از بخش اکولوژی و تکامل دانشگاه استونی بروک در نیویورک، این سئوال یکی از برترین رازهای کنونی علم به شمار می رود. آیا تکامل تنها تحت تاثیر انتخاب طبیعی قرار دارد یا خصوصیات دیگری نیز در شکل گیری آن دخیل هستند؟

در درون یک زلزله چه رخ می دهد: قرارگیری چنین سئوالی در لیست رازهای علمی جهان کمی دور از ذهن به نظر می آید. اما واقعیت این است که انسان تا کنون اطلاعات دقیقی از آنچه در اعماق سیاره زادگاهش در حال وقوع است، ندارد. متخصصان می توانند با دقتی بالا مکان آغاز و نوع گسلی که در آغاز زلزله شرکت داشته است را تعیین کنند. حتی امکان پیش بینی مدت پس لرزه ها نیز وجود دارد. اما تا کنون به صورت قطعی آنچه در هنگام زلزله در حال وقوع است مشخص نشده است. طبیعت و نیروهای طبیعی که گسلها را حفظ کرده و سپس آنها را رها می کنند، همچنان ناشناخته باقی مانده اند.

تام هیتون زمین شناس دانشگاه کلتک معتقد است مشکل لغزش اصطکاکی در زلزله ها یکی از اصلی ترین مشکلات موجود در علوم زمینی است و اکنون به یکی از بزرگترینها رازها در اصول فیزیکی زلزله تبدیل شده است.

من کیستم: طبیعت خودآگاهی از گذشته های دور روانشناسان و دانشمندان شناختی را پریشان و سردرگم کرده بود. جوزف دیلاکس عصب شناس دانشگاه نیویورک معتقد است در حالیکه انسان بر این باور است که عاملی مستقل به حساب می آید، اینگونه نیست. تمامی اعمال انسان تحت تاثیر فرایندی ناخودآگاه و محیطی قرار دارد. درک چگونگی تصمیم گیری هشیارانه، داشتن ذهنی مستقل و شخصی، روح و ... از عواملی هستند که پاسخ آنها بیش از چندین دهه از انسان فاصله دارند. اینگونه به نظر می رسد که بشر زمان زیادی را برای پاسخ دادن به حیاتی ترین سئوال زندگی خود نیاز خواهد داشت.

زندگی چگونه بر روی زمین شکل گرفته است: شواهد اولیه نشان می دهد حیات اولیه میکروبها در زمین به بیش از سه بیلیون سال پیش باز می گردد و هیچکس از چگونگی آغاز آن آگاه نیست. ایده های مختلفی مانند واکنشهای شیمیایی زنجیره ای در بستر دریاها  وجود دارند. دیانا نورتآپ از بیولوژیستهای دانشگاه نیومکزیکو معتقد است تئوری های زیادی درباره منشا حیات ارائه شده است که اثبات و یا رد آنها بسیار سخت و پیچیده خواهد بود.

مغز انسان چگونه عمل می کند: برخی بر این باورند که تسلط کاملی بر پاسخ علمی این سئوال ایجاد شده است. در واقع نمی توان انکار کرد که نسبت به دهه های گذشته اطلاعات بسیار بیشتری از عملکرد مغز در اختیار انسان قرار گرفته است اما با وجود بیلیونها نرون عصبی که هریک از هزاران اتصال برخوردارند نمی توان گفت که انسان درباره عملکرد مغز به قطعیت رسیده است.

اسکات هیوتل از مرکز علوم عصب شناختی در دانشگاه داک در باره این موضوع می گوید: انسان بر این باور است که مغز را به طور کامل درک کرده است یا حداقل هر فرد با توجه به تجربیاتی که داشته مغز خود را درک کرده است. اما تجربیات شخصی هر انسان، راهنمای بسیار ضعیفی برای کشف عملکرد کامل مغز به شمار می رود. سئوالات زیادی از جمله چگونگی مطالعه، چگونگی تشکیل شبکه های نرونی، چگونگی یادگیری، به خاطر سپردن، عشق ورزیدن، شنیدن، حرکت کردن و یا هر عمل دیگری درباره مغز انسان بی پاسخ باقی مانده است. درصورتی که بتوان مغز را درک کرد، انسان خواهد توانست تمامی ظرفیتها و محدودیتهای فکری، احساسی، استدلالی، عشق و تمامی جنبه های حیات را درک کند.

بقیه جهان کجاست: دانشمندان پاسخ این سئوال را با توجه به پدیده های مرموز ماده و انرژی تاریک، بخش تاریک جهان می نامند. در واقع تنها تمامی گونه های ماده و انرژی که تا کنون در جهان یافته شده اند، تنها چهار درصد از کل ماده و انرژی واقعی و موجود جهان را تشکیل می دهند. میزانی که با هیچ برابری می کند. 96 درصد باقی مانده همچنان ناشناخته اند و دانشمندان برای یافتن آن به دورترین نقاط فضا و عمیق ترین نقاط زمین روی آورده اند.

عامل گرانش چیست: شاید گمان برود که جاذبه زمین کاملا درک شده و هیچ نکته مرموزی ندارد زیرا نیوتون آن را در زمانهای بسیار گذشته کشف کرده است. نیروی گرانش یکی از ضعیفترین نیروهایی است که تا کنون در جهان شناسایی شده و در حالت استاندارد فیزیکی هیچ توضیحی برای چگونگی عملکرد آن وجود ندارد. نظریه پردازان معتقدند شاید این نیرو در اثر ذرات بی حجم و کوچکی به نام گراویتونها که در میدانهای گرانشی جریان دارند، شکل گرفته است.

مارک جکسون، یکی از نظریه پردازان فیزیک در لابراتوار فرمی درایلینویز معتقد است گرانش از آنچه در حالت استاندارد فیزیک توضیح داده می شود، کاملا متفاوت است. زمانی که درباره تعاملات کوچک گرانشی محاسباتی انجام می گیرد جوابهای غیر عقلانی به دست می آید و می توان گفت علم ریاضی در توضیح این مسائل کاملا ناتوان است.

آیا نظریه ای برای توضیح همه چیز وجود دارد: فیزیکدانان از مدلهای استاندارد خوبی برخوردارند که می توانند جهان هستی را به صورت ذراتی ترسیم کند تا به این وسیله بتوان کوچکترین جرم و ماده موجود در جهان را از مغناطیس گرفته تا اتم توضیح داد. مدلهای استاندارد فیزیکی ذرات را نقاطی بسیار خرد می پندارند که اکثر آنها حامل نیروهای بنیانی هستند. دو مشکل بزرگی که این مدلها در پی دارند عدم توانایی توضیح گرانش و نامفهوم شدن در توضیح نیروهای بزرگ است. درصورتی که نظریه ای با توانایی توضیح انرژی های خارق العاده جهان اولیه به وجود آید که بسیاری ارائه چنین نظریه ای را غیر ممکن می دانند می توان گفت تئوری جهانی فیزیک به واقعیت پیوسته است.

آیا حیات بیگانگان واقعیت دارد: حیات همه جا، حداقل در سیاره زمین حضور دارد. در این صورت بسط دادن آن در تمامی جهان امری منطقی به نظر می رسد. با این حال نمونه ها و مطالعات انجام گرفته تنها در محدوده زمینی بوده است و به همین دلیل بسیار کوچک به شمار می روند. انسان اکنون آگاه است که عناصر حیات به صورت وسیعی پراکنده شده است و منظومه خورشیدی مشابه منظومه خورشیدی زمین وجود دارد.

به گزارش مهر، جیل تارتر مدیر مرکز تحقیقات SETI در کالیفرنیا معتقد است انسان از تخیلات مملو و ساخته شده است، پس حداقل می توان تصور کرد که حیات دیگری نیز دور از چشمان انسان وجود دارد. به گفته فرانک ویلژک، برنده جایزه نوبل موسسه ام آی تی، نوع بشر از میان 4.5 بیلیون سال تاریخ شکل گیری زمین تنها طی 200 سال گذشته به تمدن علمی تکنولوژیکی دست یافته است. بر این اساس می توان انتظار داشت تمدنهای علمی و تکنولوژیکی زیادی وجود داشته باشند که به میلیونها و شاید بیلیونها سال زمان برای توسعه یافتن نیاز خواهند داشت.

جهان چگونه آغاز شد: مهمترین، اصلی ترین، مرموزترین و قدیمی ترین سئوال بی پاسخ در میان انسانها است که تمامی اسرار دیگر جهان را تحت الشعاع خود قرار داده است. برخی نظریه ها اعلام کرده اند که جهان در حدود 13.7 بیلیون سال پیش و پس از پدیده ای به نام انفجار بزرگ آغاز شده است. پس از این انفجار همه چیز در مدت کوتاهی شکل گرفت و در کمتر از یک چشم به هم زدن تحت تاثیر پدیده ای به نام تورم کیهانی، ابعاد کیهانی به خود گرفت. تئوری تورم کیهانی از ایده های بسیار قدرتمندی است که تا کنون امکان اثبات و بررسی شکل گیری آن به وجود نیامده است. تا زمان بی جواب باقی ماندن چنین سئوالی در علم محدود بشر، هیچ یک از دیگر سئوالها نیز مجالی برای یافته شدن و کشف شدن پیدا نخواهند کرد.
 منبع:http://www.noandish.com/com.php?id=30505

31خردادو یاد مردی  بی ادعا

خدایا از تو می خواهم که طبع ما را آنقدر بلند کنی که در برابر هیچ چیز جز خدا تسلیم نشویم. دنیا ما را نفریبد، خودخواهی ما را کور نکند. سیاهی گناه و فساد و تهمت و دروغ و غیبت، قلب های ما را تیره و تار ننماید. خدایا! به ما آنقدر ظرفیت ده که در برابر پیروزی ها سرمست و مغرور نشویم. خدایا به من آنقدر توان ده که کوچکی و بیچارگی خویش را فراموش نکنم و در برابرعظمت تو خود را نبینم."

یاد چمران وهمه شهدا ی عزیز گرامی باد

یادی از معلم شهید دکتر شریعتی

بخش هايي از وصيت نامه دكتر علي شريعتي  به مناسبت سي و دومين سالگرد درگذشت وی :

خدا را سپاس می‌گزارم که عمر را به خواندن و نوشتن و گفتن گذراندم که بهترین"شغل" را در زندگی مبارزه برای آزادی مردم و نجات ملتم می‌دانستم و اگر این دست نداد بهترین شغل یک آدم خوب، معلمی است و نویسندگی و من از هیجده سالگی کارم، این هر دو. و عزیزترین و گران‌ترین ثروتی که می‌توان به دست آورد، محبوب بودن و محبتی زاده ایمان، و من تنها اندوخته‌ام این، و نسبت به کارم و شایستگیم، ثروتمند، و جز این، هیچ ندارم. و امیدوارم این میراث را فرزندانم نگاه دارند و این پول را به ربح دهند و ربای آن را بخورند که حلال‌ترین لقمه است.

و حماسه‌ام این که کارم گفتن و نوشتن بود و یک کلمه را در پای خوکان نریختم. یک جمله را برای مصلحتی حرام نکردم و قلمم همیشه میان من و مردم در کار بود و جز دلم یا دماغم کسی را و چیزی را نمی‌شناخت و فخرم این که در برابر هر مقتدرتر از خودم متکبرترین بودم و در برابر هر ضعیف‌تر از خودم متواضعت‌رین.

و آخرین وصیتم، به نسل جوانی که وابسته آنم. و از آن میان به خصوص روشنفکران، و از این میان بالاخص شاگردانم که هیچ‌وقت جوانان روشنفکر همچون امروز نمی‌توانسته‌اند به سادگی مقامات حساس و موفقیت‌های سنگین به دست آورند اما آنچه را در این معامله از دست می‌دهند بسیار گرانبها تر از آن چیزی است که به دست می‌آورند.

و دیگر این سخن یک لا ادری فرنگی که در ماندن من سخت سهیم بوده‌است که "شرافت مرد همچون بکارت یک زن است. اگر یک بار لکه دار شد دیگر هیچ چیز جبرانش را نمی‌تواند".

و دیگر این که نخستین رسالت ما کشف بزرگ‌ترین مجهول غامضی است که از آن کمترین خبری نداریم و آن "متن مردم" است و پیش از آن که به هر مکتبی بگرویم باید زبانی برای حرف زدن با مردم بیاموزیم و اکنون گنگیم. ما از آغاز پیدایشمان زبان آنها را از یاد برده‌ایم و این بیگانگی، قبرستان همه آرزوهای ما و عبث کننده همه تلاش‌های ماست.

و آخرین سخنم به آن‌ها که به نام روشنفکری، گرایش مذهبی مرا ناشناخته و قالبی می‌کوبیدند، این که:

دین چو منی گزاف و آسان نبود / روشن تر از ایمان من ایمان نبود // در دهر چو من یکی و آن هم کافر! / پس در همه دهر یک مسلمان نبود
ایمان در دل من، عبارت از آن سیر صعودی‌ای است که پس از رسیدن به بام عدالت اقتصادی به معنای علمی کلمه و آزادی انسانی به معنای غیر بورژوازی اصطلاح در زندگی آدمی آغاز می‌شود

شگفتي‌هاي‌ ‌روح‌ ‌و‌ ‌روان

آفتاب یزد: روان‌ ‌شناسان‌ ‌معتقدند:‌ " ‌بياموزيد‌ ‌چگونه‌ ‌به‌ ‌قلمرو‌ ‌درونتان‌ ‌وارد‌ ‌شويد. ‌ ‌در‌ ‌اين‌ ‌صورت،‌ ‌به‌ ‌پناهگاه‌ ‌مخصوصي‌ ‌وارد‌ ‌شده‌ايد‌ ‌كه‌ ‌هميشه‌ ‌در‌ ‌دسترس‌ ‌تان‌ ‌است. ‌" ‌بي‌ترديد‌ ‌بسياري‌ ‌از‌ ‌افرادي‌ ‌كه‌ ‌از‌ ‌بي‌ ‌حوصله‌ ‌گي،‌ ‌بي‌ ‌حالي،‌ ‌بي‌ ‌رمقي‌،‌ ‌بي‌ ‌هدفي‌ ‌و‌ ‌مشكل‌ ‌مبهم‌ ‌جسمي‌ ‌شكايت‌ ‌مي‌كنند‌‌،‌ ‌در‌ ‌هماهنگي‌ ‌روحي‌ ‌و‌ ‌سرور‌ ‌دروني‌ ‌مشكل‌ ‌دارند‌ ‌و‌ ‌از‌ ‌اين‌ ‌مسئله‌ ‌غافلند‌ ‌كه‌ ‌در‌ ‌روان‌ ‌آدمي‌ ‌دروازه‌اي‌ ‌به‌ ‌سوي‌ ‌جهان‌ ‌معجزات‌ ‌واقعي‌ ‌موجود‌ ‌است. ‌‌اگر‌ ‌اين‌ ‌دروازه‌ ‌باز‌ ‌شود‌ ‌،‌ ‌نخستين‌ ‌چيزي‌ ‌كه‌ ‌تحت‌ ‌تاثير‌ ‌قرار‌ ‌مي‌گيرد‌ ‌،‌ ‌جسم‌ ‌و‌ ‌قواي‌ ‌بيروني‌ ‌است. ‌ ‌الفباي‌ ‌نخست‌ ‌ورود‌ ‌به‌ ‌اين‌ ‌وادي‌ ‌سه‌ ‌كلمه‌ ‌است:‌ ‌اميد‌ ‌،‌ ‌باور‌ ‌و‌ ‌حركت. ‌ ‌ره آورد‌ ‌اين‌ ‌كلمات‌ ‌برنامه‌ ‌است.‌ ‌چون‌ ‌انسان‌ ‌اميدوار‌ ‌برنامه‌ ‌دارد‌ ‌تا‌ ‌به‌ ‌باورهاي‌ ‌خود‌ ‌جامه‌ ‌عمل‌ ‌بپوشاند. ارشميدس‌ ‌رياضيدان‌ ‌بزرگ‌ ‌يونان ‌مي‌گويد:‌ " ‌اهرمي‌ ‌از‌ ‌اميد‌ ‌و‌ ‌باور‌ ‌به‌ ‌من‌ ‌بدهيد‌ ‌تا‌ ‌من‌ ‌بدون‌ ‌محاسبات‌ ‌رياضي‌ ‌زمين‌ ‌را از‌ ‌جاي‌ ‌خود‌ ‌جابه‌ ‌جا‌ ‌كنم.‌ " ‌ اين‌ ‌دانشمند‌ ‌كه‌ ‌از‌ ‌حكماي‌ ‌هفتگانه‌‌ ‌يونان‌ ‌است‌ ‌،‌ ‌چنان‌ ‌عقيده‌ ‌دارد‌ ‌كه‌ ‌اهرم‌ ‌اميد‌ ‌و‌ ‌باور،‌ ‌جسم‌ ‌را‌ ‌قدرتي‌ ‌مافوق‌ ‌تصور‌ ‌بشر مي‌بخشد؛‌‌به‌ ‌گونه‌اي‌ ‌كه‌ ‌در‌ ‌يك‌ ‌لحظه‌ ‌،‌ ‌بدون‌ ‌تامل‌ ‌و‌ ‌محاسبه‌ ‌،‌ ‌مي‌توان‌ ‌كاري‌ ‌چنين‌ ‌سترگ‌ ‌را‌ ‌انجام‌ ‌داد. ‌ ‌بسياري‌ ‌از‌ ‌مردم‌ ‌در انتظار‌ ‌معجزه‌اند‌ ‌در‌ ‌حالي‌ ‌كه‌ ‌خودشان‌ ‌بايد‌ ‌خالق‌ ‌معجزه‌ ‌باشند. در‌ ‌اين‌ ‌مسير‌ ‌و‌ ‌براي‌ ‌استفاده‌ ‌بهتر‌ ‌و‌ ‌كامل‌تر‌ ‌از‌ ‌قواي‌ ‌رواني‌ ‌و‌ ‌جسمي‌ ‌بايد‌ ‌تصميم‌ ‌بگيريم‌ ‌و‌ ‌براي‌ ‌روان‌ ‌و‌ ‌جسم‌ ‌خود‌ ‌برنامه بيولوژيك‌ ‌طراحي‌ ‌كنيم. ‌ ‌اين‌ ‌برنامه‌ ‌هفت‌ ‌گام‌ ‌دارد:

گام‌ ‌اول: براي‌ ‌از‌ ‌ميان‌ ‌برداشتن‌ ‌ذهنيت‌هايي‌ ‌كه‌ ‌به‌ ‌ناتواني،‌ ‌فقر‌ ‌و‌ ‌كمبود‌ ‌گرايش‌ ‌دارد. ‌ ‌نخستين‌ ‌گام‌ ‌سپاس‌ ‌در‌ ‌برابر‌ ‌داشته‌هاست‌ ‌و عبادت‌ ‌و‌ ‌نيايش‌ ‌بهترين‌ ‌راه‌ ‌آن‌ ‌به‌ ‌شمار‌ ‌مي‌آيد.

گام‌ ‌دوم ‌: ‌توانمندي‌ها،‌ ‌ويژگي‌هاي‌ ‌مثبت‌ ‌و‌ ‌تجارب‌ ‌مؤثر‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌بشناسيم‌ ‌و‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ‌بهره‌ ‌بگيريم‌ ‌زيرا‌ ‌شناخت‌ ‌آن‌ها‌ ‌روحيه‌ ‌ما‌ ‌را شاداب‌تر‌ ‌و‌ ‌جسم‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌براي‌ ‌برنامه‌ ‌ريزي‌ ‌بيولوژيك‌ ‌آماده‌ ‌مي‌كند.

گام‌ ‌سوم‌:‌ در‌ ‌زندگي‌ ‌يك‌ ‌فرد‌ ‌،‌ ‌زماني‌ ‌معجزه‌ ‌روي‌ ‌مي‌دهد‌ ‌كه‌ ‌باور‌ ‌كند‌ ‌هيچ‌ ‌چيز‌ ‌غير‌ ‌ممكن‌ ‌نيست. ‌ ‌پس‌ ‌اجازه‌ ‌دهيم‌ ‌جادوي‌ ‌دانستن‌ ‌و توانستن‌ ‌را‌ ‌تجربه‌ ‌كنيم.

گام‌ ‌چهارم‌:‌ اولويت‌هاي‌ ‌آرماني‌ ‌و‌ ‌آرزوهاي‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌بر‌ ‌شماريم و‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌مقيد‌ ‌كنيم‌ ‌از‌ ‌ميان‌ ‌انگيزه‌هاي‌ ‌متنوعي‌ ‌كه‌ ‌هر‌ ‌يك‌ ‌ما‌ ‌را‌ ‌به‌ ‌سمتي فرا‌ ‌مي‌خواند‌ ‌،‌ ‌بهترين‌ ‌را‌ ‌برگزينيم.

گام‌ ‌پنجم‌:‌ در‌ ‌كنار‌ ‌امور‌ ‌جدي،‌ ‌علايق‌ ‌هنري،‌ ‌استراحت،‌ ‌تفريح‌ ‌و‌ ‌مطالعه‌ ‌را‌ ‌در‌ ‌برنامه‌ها‌ ‌بگنجانيم.

گام‌ ‌ششم: توفيقات‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌يادداشت‌ ‌كرده،‌ ‌دلايل‌ ‌شكست‌ها‌ ‌را‌ ‌بررسي‌ ‌كنيم‌ ‌و‌ ‌دوباره‌ ‌پيشقدم‌ ‌شويم. نكته‌ ‌مهمي‌ ‌كه‌ ‌در‌ ‌گام‌ ‌ششم‌ ‌نهفته‌ ‌است،‌ ‌يافتن‌ ‌انرژي‌ ‌مضاعف‌ ‌براي‌ ‌برنامه‌ ‌ريزي‌ ‌مجدد‌ ‌است.‌وقتي‌ ‌آدمي‌ ‌دليل‌هاي‌ ‌عدم موفقيت‌ ‌را‌ ‌بررسي‌ ‌مي‌كند‌ ‌،‌ ‌انرژي‌ ‌ ‌مضاعف‌ ‌جهت‌برنامه‌ ‌ريزي‌ ‌مجدد‌ ‌كه‌ ‌اصطلاحا‌ ‌برنامه‌ ‌ريزي‌ ‌جبراني‌ ‌خوانده مي‌شود‌ ‌،‌ ‌مي‌يابد.

گام‌ ‌هفتم‌:‌ با‌ ‌انديشه‌هاي‌ ‌بزرگ‌ ‌مانوس‌ ‌شويد. ‌ ‌امروزه‌ ‌روان‌ ‌شناسان‌ ‌معتقدند‌ ‌براي‌ ‌تربيت‌ ‌روان‌ ‌و‌ ‌جسم،‌ ‌بهترين‌ ‌چيز‌ ‌بالابردن‌ ‌انگيزه‌هاست‌ ‌و‌ ‌شناخت‌حيات‌ ‌و‌ ‌تلاش‌ ‌انديشه‌هاي‌ ‌بزرگ‌ ‌و‌ ‌شخصيت‌هاي‌ ‌مهم‌ ‌پيشين‌ ‌از‌ ‌عوامل‌ ‌بالا‌ ‌بردن‌ ‌انگيزه‌ ‌است. ‌ ‌بزرگي مي‌گويد:‌ "‌موفقيت‌خود‌ ‌را‌ ‌با‌ ‌موفقيت‌ ‌ديگران‌ ‌پيوند‌ ‌دهيد‌ ‌تا‌ (‌انديشه‌ها‌ ‌و‌ ‌تلاش‌هاي‌ ‌آنان‌) ‌شما‌ ‌را‌ ‌به‌ ‌پيش‌ ‌برند‌ ‌و‌ ‌موجب‌ ‌حداكثر ترقي‌ ‌شما‌ ‌شوند. ‌" ‌بدن‌ ‌و‌ ‌روان‌ ‌تابع‌ ‌انديشه‌هاي‌ ‌ما هستند. ‌ " ‌روح‌ ‌و‌ ‌روان‌ ‌انسان‌ ‌نه‌ ‌ديدني‌ ‌است‌ ‌نه‌ ‌لمس‌ ‌كردني‌ ‌ولي‌ ‌در‌ ‌صورت‌ ‌صيقل‌ ‌خوردن، خواهد‌ ‌درخشيد. ‌" ‌